متخصص زنان و زایمان ، پزشکی است که از صلاحیت تشخیص ، درمان و جراحی کلیه بیماری ها و مشکلات حوزه زنان و همچنین انجام زایمان و درمان نازایی برخوردار است . دکتر افسانه شه بخش بهترین متخصص زنان و زایمان تهران است ، که برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می توانید به گالری سایت مراجعه نمایید.

 

متخصص زنان و زایمان - دکتر شه بخش

 

متخصص زنان و زایمان در ابتدا در زمینه پزشکی عمومی دوره های لازم را طی نموده و پس از آن به صورت تخصصی با بیماری های دستگاه تناسلی زنان ، بارداری ، ناباروری و سایر بیماری های حوزه زنان آشنا می شود و از توانایی تشحیص و درمان آن ها برخوردار می گردد . متخصص زنان ، در حفظ سلامت زنان و به تبع آن خانواده و جامعه ؛ نقشی کلیدی و اساسی ایفاء می کند . پزشک زنان و زایمان ، با تلاش در راستای پیش برد بهینه افکار عموم مردم به ویژه بانوان به سمت توجه به نیازهای مراقبتی زنان ، سعی دارد از افزایش ریسک ابتلا به بیماری ها و سرطان های شایع زنان ؛ نظیر سرطان تخمدان ، سینه و مواردی از این قبیل بکاهد . متاسفانه غالبا خانم ها چنین تصور می کنند که تنها بانوان متاهل نیازمند مراجعه به متخصص زنان می باشند و دختران مجرد نباید تا زمان تأهل به متخصص زنان و زايمان رجوع نمایند . باید گفت که این تصور کاملا غلط است و همه خانم ها فارغ از متأهل یا مجرد بودن ؛ به علت آناتومی خاص اندام ادراری و تناسلی خود ، ملزم به مراجعه به جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران می باشند . ناگفته نماند که دستگاه تناسلی خانم ها به علت ظرافت و همچنین تاثیر قابل توجهی که بر کیفیت رابطه جنسی دارد ، همواره نیازمند مراقبت و رسیدگی می باشد ؛ از این رو به منظور حفظ زیبایی و بهبود فرم ظاهری آن باید به متخصص زنان مراجعه شود.

حوزه فعالیت متخصص زنان

لازم به ذکر است که پزشکان متخصص زنان و زایمان ، مشکلات مرتبط با مجرای تناسلی زنان را تشخیص داده و درمان می کنند . این موارد شامل رحم ، لوله های فالوپ ، تخمدان ها و پستان ها می باشد . به طور کلی حوزه کاری متخصص زنان بسیار گسترده بوده و از این رو پزشک متخصص زنان به دلیل سپری نمودن آموزش های پزشکی مختلف خواهد توانست در چندین زمینه از قبیل انکولوژی زنان ، ناباروری ، اختلالات کف لگن ، لاپاراسکوپی ، پریناتولوژی و مواردی از این قبیل فعالیت نماید.

 

متخصص زنان و زایمان -

نحوه تشخیص بیماری های زنانه توسط متخصص زنان و زایمان

تاثیر تست پاپ اسمیر در تشخیص بیماری : یکی از اولین آزمایشاتی که متخصص زنان و زایمان برای بیماری هایی نظیر عفونت یا زگیل تناسلی به بیمار تجویز می کند ، تست پاپ اسمیر است که انجام آن در آزماشگاه پاتوبیولوژی با بررسی رشد سلول های دهانه رحم انجام می شود تا در صورت غیر عادی بودن روند رشد سلول ها و مشخص شدن نوع بیماری فرد ، روند درمانی آغاز شود.

تاثیر کولپوسکوپی در تشخیص بیماری : انجام کولپوسکوپی در صورت نتیجه بخش نبودن نتایج تست پاپ اسمیر تجویز می شود ؛ زیرا در مواردی عارضه موجود در بدن بیمار نیاز به بررسی دقیق تری دارد از این جهت معاینه میکروسکپی دهانه رحم با این آزمایش انجام خواهد شد . نحوه کار نیز با استفاده از دستگاهی به نام کولپوسکوپ بوده و نواحی نظیر دهانه واژن و رحم مورد ارزیابی قرار می گیرد .

تاثیر بیوپسی آندومتر در تشخیص بیماری : یکی از دلایل تجویز بیوپسی آندومتر مشاهده سلول های پیش سرطانی در نتایج تست پاپ اسمیر است . حال پزشک جهت بررسی دقیق تر نیاز به گرفتن نمونه ای از بافت اندومتر رحم دارد . البته پزشک انجام بیوپسی آندومتر را برای مشکلاتی نظیر قاعدگی های نامنظم ، خونریزی پس از مصرف دارو های سرطان سینه و غیره نیز تجویز می کند .

تاثیر هیستروسکوپی در تشخیص بیماری : برای انجام آزمایش هیدروسکپی نیاز به ایجاد برش یا شکافی جهت دید داخل رحم نخواهیم داشت ؛ زیرا متخصص زنان زایمان به وسیله دستگاه به نام هیدروسکوپ و وارد کردن آن به داخل واژن دهانه و حفره رحم بررسی می کند تا هر گونه ضایعه یا بافت غیر طبیعی در رحم برداشته شود . این روش هم تشخیصی و هم درمانی می باشد.

برای درمان چه بیماری هایی می توان به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمود ؟

متخصص زنان و زایمان ؛ خدمات سلامت جنسی و تناسلی زنان را ارائه می دهد که شامل آرمایشات لگن ، تست پاپ اسمیر ، غربالگری سرطان و تست و درمان عفونت های واژن می باشد . این پزشکان ؛ ناهنجاری های سیستم تناسلی از قبیل آندومتریوز ، ناباروری ، کیست های تخمدان و درد لگن را تشخیص داده و درمان می کنند . همچنین مراقبت های لازم برای افراد مبتلا به سرطان های تخمدان ، دهانه رحم و دیگر سرطان های اندام تناسلی را ارائه می دهند . برخی متخصصین زنان و زایمان ، به عنوان ماما فعالیت کرده و در طول بارداری و تولد نوزاد ، خدمات مراقبتی را ارائه می دهند. تشخیص و درمان بیماری ها و مشکلات ذیل در حوزه اختیارات دکتر زنان و زایمان قرار دارد :

  • بیماری ها و اختلالات پروسه بلوغ
  • عفونت دستگاه تناسلی و بیماری ها و مشکلات ناشی از رابطه جنسی
  • کیست تخمدان
  • فیبروم یا میوم رحم
  • قاعدگی نامنظم
  • نازایی
  • اختلالات یائسگی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • انواع تومور سینه بانوان
  • بارداری و مراقبت های بارداری

دکتر افسانه شه بخش بهترین متخصص زنان و زایمان تهران و از برجسته ترین پزشکان متخصص زنان و زایمان این استان می باشند . ایشان با تشخیص دقیق علل بیماری ها و اختلالات زنان و بکارگیری روش درمانی موثر ، درمان بخش اعظم بیماری های حوزه زنان را برای مراجعین خود به ارمغان می آورند.

 

 

تحصیلات و آموزش

متخصصین زنان و زایمان پزشکانی هستند که دوره آموزش تخصصی سیستم تناسلی زنان را تکمیل نموده اند . مثل سایر پزشکان ، آن ها نیز دوره تحصیل دانشکده پزشکی و دستیاری پزشک را تکمیل کرده اند. این فرآیند به شرح زیر می باشد :

  1. هفت سال تحصیل در دانشکده پزشکی
  2. چهار سال دوره دستیاری پزشکی
  3. تکمیل موفقیت آمیز آزمون صلاحیت ، تست کتبی
  4. تجربه مستند در مراقبت از بیمار
  5. تکمیل موفق تست صدور گواهی ، تست شفاهی

پس از تکمیل دوره های فوق ، یک متخصص زنان و زایمان می تواند دوره های آموزشی فوق تخصص را نیز سپری کند . برخی زمینه های آموزش مرتبط عبارتند از :

  • مراقبت های پستان
  • تنظیم خانواده
  • جراحی حداقل تهاجمی
  • ژنیکولوژی کودک و بزرگسال
  • جراحی بازسازی و درمان دارویی لگن

ویزیت های مکرر توسط دکتر شه بخش ، بهترین متخصص زنان و زایمان تهران ؛ به منظور حفظ سلامت اندام تناسلی الزامی می باشد . بر اساس کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان ، این ویزیت ها باید بین سنین 13 تا 15 سالگی آغاز شود . بر حسب تاریخچه سلامت و سن شما ، پزشک از این ویزیت ها برای غربالگری مشکلاتی از قبیل سرطان دهانه رحم یا پستان استفاده می کند . در طول جلسه ویزیت ، شما می توانید از پزشک معالج خود درباره مشکلات سلامت اندام تولید مثل از قبیل کنترل بارداری سوال کنید.

متخصص زنان و زایمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

توجه به دانش و تخصص متخصص زنان و زایمان بسیار حائز اهمیت است ؛ اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ویژگی ها و نحوه برخورد ایشان با مراجعه کنندگان ، در رساندن بیمار به نتیجه مورد نظر بسیار موثر است و از همین رو فرد باید با ویژگی های بهترین پزشک زنان آشنا بوده تا در انتخاب آن دچار چالش و دوگانگی نشود . در ادامه می خواهیم شما را با مهم ترین مشخصه های متخصص زنان و زایمان آشنا سازیم :

مسئولیت پذیری : پزشک زنان باید خود را مسئول سلامت بیمار بداند و در هر شرایطی با در نظر گرفتن وضعیت جسمی او توصیه ها و مشاوره های لازم را به بیمار بدهد .

رازداری : همه بیماران پزشک را محرم اسرار خود می دانند و با حس راحتی و آرامش نوع بیماری و عارضه های موجود در بدن با او مطرح می کنند . پزشک نیز باید پرونده پزشکی و اسرار بیمار را در اختیار کسی قرار نداده و آن ها را محرمانه نگه دارد.

شنونده خوب : از اصلی ترین ویژگی های متخصص زنان و زایمان این است که با گوش دادن به تمام صحبت های بیمار ، حس راحتی را به او القا کرده تا فرد تمام ناراحتی ها و ترس های خود را براحتی مطرح کند .

بروز کردن اطلاعات و دانش پزشک : یک پزشک زنان حاذق همواره مسیر صعودی را طی کرده و با بروز کردن دانش و اطلاعات پزشکی خود ، عملکرد خود را در درمان بیماری ها بیشتر می کند .

توجه به تمام این موارد تجربه خوبی را از مراجعه به پزشک زنان در اختیار تان قرار خواهد داد پس به هیچ عنوان تاثیر آن را در درمان بیماری تان دست کم نگیرید .

درد در ناحیه لگن نشانه چیست ؟

درد در ناحیه پایینی شکم که تحت عنوان ناحیه لگن نیز شناخته می شود ، علامتی از مشکل مربوط به اندام های تولد مثل می باشد . علل رایج درد لگن ؛ شامل گرفتگی دوره قائدگی ، کیست های تخمدان ، آندومتریوز و بارداری اکتوپیک می باشد.

 

 

آیا در مورد پریود یا باردار شدن ، دغدغه هایی دارید ؟

شما می توانید در صورت تغییر قائدگی ماهیانه از قبیل درد یا خونریزی غیر عادی به دکتر شه بخش ، بهترین جراح و متخصص زنان و زایمان تهران ، مراجعه کنید . اگر دهه چهارم یا پنجم زندگی خود را سپری می کنید ، دکتر زنان می تواند شما را در خصوص ورود به یائسگی یاری رساند . متخصص زنان می تواند به شما در زمینه سوالات مربوط به بارداری از قبیل اجتناب از باردار شدن و اقدامات لازم برای انجام در صورت مشکوک به باردار بودن ، کمک کند.

آیا دغدغه هایی درباه ترشحات خود دارید ؟

اگر ترشحاتی با بوی نامطبوع در اندام تناسلی شما وجود دارد ، دکتر زنان می تواند علت را تشخیص داده و درمان مناسب را ارائه دهد . متخصص زنان و زایمان سیستم تناسلی شما را از بیرون و درون آزمایش می کند . او پستان های شما را نیز جهت کنترل وجود یا عدم وجود کیست یا برآمدگی آزمایش می نماید . پزشک زنان در تهران ؛ مهبل ( واژن ) و بخش بیرونی واژن را نیز مورد آزمایش قرار می دهد . مرحله بعد ، آزمایش بخش داخلی لگن است . پزشک از ابزار ویژه به نام اسپکولوم برای مشاهده داخل واژن و دهانه رحم استفاده می کند . وی این ابزار را در واژن وارد می کند . این ابزار به باز کردن واژن جهت مشاهده دهانه رحم که بین واژن و رحم قرار گرفته است ، کمک می کند. در طول آزمایش ، جراح و متخصص زنان و زایمان روندی تحت عنوان پاپ اسمیر را انجام می دهد . این روند به پزشک اجازه می دهد تا نمونه ای از سلول ها را از دهانه رحم جهت بررسی عفونت جمع آوری کند . همچنین پزشک برای کنترل هرگونه مشکل ، ناحیه شکم و لگن را فشار داده و گاهی برای انجام بررسی ها ، از انگشت خود که به وسیله دستکش پوشش داده شده است استفاده می کند . اگر متخصص زنان ، مشکل پزشکی را در شما تشخیص دهد ؛ درمان لازم را ارائه داده یا شما را به یک متخصص معرفی می کند. بر حسب مشکل ؛ درمان شما می تواند شامل درمان دارویی ، جراحی یا دستاورد انتظار و مشاهده باشد.

 

متخصص زنان و زایمان - دکتر افسانه شه بخش

چه زمان باید توسط متخصص زنان و زایمان معاینه شویم ؟

یک ویزیت توسط بهترین متخصص زنان و زایمان برای غربالگری سالیانه و هرزمان که علائم نگران کننده ای از قبیل درد لگن، واژن یا خونریزی غیر عادی رحم را تجربه کردید توصیه می شود . شرایط قابل درمان توسط دکتر شه بخش ، بهترین متخصص زنان زایمان تهران شامل موارد زیر می باشد :

  • مشکلات مرتبط با بارداری ، باروری ، قائدگی ، یائسگی
  • تنظیم خانواده
  • مشکلات مربوط به بافت های پشتیبان اندام های لگنی
  • STI
  • سندروم پلی سیستیک تخمدان
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • موقعیت های خوش خیم مجرای تناسلی مثل کیست های تخمدان ، فیبروم ، ناهنجاری های پستان ، زخم واژن و دیگر تغییرات غیر سرطانی
  • مشکلاتی از قبیل هایپرپلازی اندومتری و دیسپلازی دهانه رحم
  • سرطان های مجرای تناسلی و پستان و تومورهای مرتبط با بارداری
  • ناهنجاری های اندام تناسلی و مجرای تناسلی زنان
  • مراقبت های اضطراری مرتبط با ژنیکولوژی
  • اندومتریوز ( یک موقعیت مزمن تاثیر گذار بر روی سیستم تولید مثل )
  • بیماری التهاب اندام تناسلی از قبیل آبسه
  • مشکلات سلامت مرتبط با روابط جنسی
  • نقص عملکرد در رابطه جنسی